lauantai 20. elokuuta 2016

Voin käytön ja sydän- ja verisuonisairauksien välillä ei ole yhteyttä

Voin käytön ja sydän- ja verisuonisairauksien välillä ei ole yhteyttä

HuonoVälttäväIhan okHyväErinomainen 4.25
Voin käytön ja kohonneen sydänsairauden tai sydänkohtauksen riskin välillä ei ole havaittu yhteyttä. Itse asiassa voi saattaa suojata tyypin 2 diabetekselta.
Vuosisadan vaihteessa teollisuusmaissa sydäntautia esiintyi vain vähän. Vuosien 1920 ja 1960 välillä sydänsairauksista tuli yllättäen kaikkein yleisin kuolinsyy. Samaan aikaan vuosittainen voin kulutus laski kahdeksastatoista paunasta neljään paunaan henkilöä kohden.
Ei siis tarvitse olla tilastotieteilijä ymmärtääkseen ettei voi ole syyllinen. Itse asiassa voi sisältää monia ravinteita, jotka suojaavat sydänsairauksilta. Yksi näistä on A-vitamiini, joka on hyväksi kilpirauhaselle ja lisämunuaisille, joista molemmat säätelevät sydämen ja verenkiertoelimistön toimintaa. Sydämen ja suuren verisuonten poikkeavuuksia ilmenee lapsilla, jotka syntyvät A-vitamiinin puutteesta kärsiville äideille. Voita on pidetty ja pidetään edelleen elintarvikkeena, jonka sisältämä A-vitamiini imeytyy hyvin.
Voi sisältää lesitiiniä, yhdistettä, joka tukee kolesterolin ja muiden rasvan ainesosien imeytymistä ja aineenvaihduntaa.
Voi sisältää myös lukuisia antioksidantteja, jotka suojaavat vapaiden radikaalien aiheuttamilta vaurioilta, jotka heikentävät verisuonia. Voin sisältämällä A- ja E-vitamiinilla on vahva antioksidatiivinen vaikutus. Voi sisältää runsaasti seleeniä, enemmän kuin silakka tai vehnänalkio. Seleeni on tärkeä antioksidantti.
Voi on myös hyvä kolesterolin lähde. Kolesteroliko antioksidantti? Kyllä, kolesteroli on voimakas antioksidantti, jota erittyy vereen kun altistumme liian suurelle määrälle vapaita radikaaleja – yleensä margariinin ja prosessoitujen kasviöljyjen vaurioituneilla ja pilaantuneille rasvoille. Medical Research Councilin tutkimuksen mukaan voita syövillä miehillä on puolet pienempi riski sairastua sydäntautiin kuin margariinia käyttävillä. Tämä ei yllätä, kun tarkastellaan tapaa jolla margariini valmistetaan.

Tutkimus

Toinen tutkimuksen vastuuhenkilöistä, tri Dariush Mozaffarian, Massachusettsin Tuftsin yliopiston ravitsemustieteen laitoksen dekaani, sanoi lausunnossaan, että voita ei tulisi pitää haitallisena. Löydökset ”eivät tue tarvetta muuttaa ravintosuosituksia lisäämällä tai vähentämällä voin kulutusta,” tutkijat kirjoittivat raporttiinsa.
Kuten kookosöljykin, voi sisältää suhteellisen paljon tyydyttynyttä rasvaa. Sitä on pidetty ”huonona” rasvana, mutta asiantuntijat ympäri maailmaa ovat alkaneet kyseenalaistaa näkemystä. Tutkijat kertovat, että yhä useammin tutkijat tutkivat tiettyjen ruokien kokonaisvaikutusta yksittäisten ravinteiden sijaan. Tämä johtuu siitä, että ruoassa, kuten voissa, ravintoaineiden yhdistelmällä voi olla erilainen vaikutus terveyteen kuin yksittäisellä ravintoaineella sellaisenaan.
Uudessa tutkimuksessa tutkijat analysoivat yhdeksän aiemman tutkimuksen tuloksia, joihin osallistui yhteensä yli 636 000 ihmistä viidestätoista maasta ja joita seurattiin keskimäärin 10 – 23 vuoden ajan. Seurantajakson aikana 28 271 ihmistä kuoli, joista 9783:lla diagnosoitiin sydänsairaus ja 23954:llä diagnosoitiin tyypin 2 diabetes. Tutkimuksessa henkilöiden keskimääräinen voin kulutus oli kolmasosa ruokalusikallisesta kolmeen ruokalusikalliseen päivässä.
Yksi päivittäisannos (14 grammaa tai noin 1 ruokalusikallinen) oli yhteydessä 4 prosenttia matalampaan tyypin 2 diabeteksen riskiin.
Tutkijat kertoivat, ettei voin syönnin ja sydänsairausdiagnoosien välillä havaittu yhteyttä.
Tulokset viittaavat siihen, että voi saattaa olla ”keskikastin” ruoka-aine, sanoi Laura Pimpin, toinen tutkimuksen vetäjistä. Myös hän työskentelee Tuftsin yliopistossa. Voi saattaakin olla terveellisempi vaihtoehto kuin runsaasti sokeria tai tärkkelystä sisältävät ruoat, jotka on yhdistetty kohonneeseen sydänsairauden ja diabeteksen riskiin, Pimpin toteaa.

Onko voin oltava luomua?

Ehdottomasti. Voin laatu riippuu huomattavasti sen lähteestä. Geenimuunnellulla rehulla ruokitut, lääkityt, rokotetut ja pienissä aitauksissa pidetyt lehmät tuottavat myrkyllistä maitoa ja myrkyllistä voita. Jos ihmiset olisivat valmiita maksamaan kunnon korvauksen korkealaatuisesta voista ja kermasta, jotka on valmistettu laidunnetun ja luonnomukaisin menetelmin kasvatetun lehmän maidosta, terveyshyödyt olisivat suunnattomat.
Koska useimmat tavalliset voit sisältävät vaarallisia torjunta-aineita, antibiootteja ja lisättyä kasvuhormonia, on syytä suosia luomutuotteita parhaan ravintosisällön vuoksi.
Pesticide Action Network North America –verkosto luokitteli ei-luonnonmukaisesti tuotetun voin kymmenen kaikkein saastuneimman elintarvikkeen joukkoon. Se sisältää orgaanisia pysyviä orgaanisia yhdisteitä (POP), jotka on yhdistetty rintasyöpään ja joiden on havaittu heikentävän immuunijärjestelmän toimintaa, aiheuttavan hermostosairauksia ja hedelmättömyyttä, häiritsevän hormonitoimintaa ja aiheuttavan muita haittoja.
Sen sisältämien myrkyllisten yhdisteiden lisäksi ei-luomuvoi sisältää vähemmän ravinteita kuin luomuvoi. Se on vähemmän kermaista eikä yhtä maukasta. Miksi kukaan ostaisi ei-luomuvoita? Ehkä siksi, koska luomuvoi maksaa enemmän kuin tavallinen voi. Todellisuudessa ero ruokalaskussa on hyvin pieni, erityisesti uusien luomumerkkien saavuttua markkinoille.

Voi sisältää lukuisia terveellisiä ainesosia

Voi koostuu rasvasta ja pienestä määrästä maitoproteiineja ja vettä. Et ehkä tiennyt että voin rasva koostuu voihaposta, joka on käytännössä samaa tavaraa kuin se millä äidit ruokkivat lastaan.
Voi sisältää muun muassa..
  • Antioksidantteja. Beetakaroteeni, seleeni ja muut antioksidantit suojaavat kehoa vapaiden radikaalien aiheuttamilta vaurioilta.
  • Voihappoa. Tämä lyhytketjuinen rasvahappo edistää suoliston terveyttä.
  • Konjugoituja linolihappoja. CLA–rasvahapot torjuvat syöpää, edistävät lihaskasvua ja parantavat vastustuskykyä.
  • Jodia. Voi sisältää runsaasti jodia, joka on välttämätön kilpirauhasen toiminnalle.
  • Lauriinihappoa. Keskipitkäketjuinen rasvahappo, lauriinihappo auttaa kehon immuunijärjestelmää pitämään hiiva-infektiot ja muut infektiot loitolla.
  • Lesitiiniä. Tämä fosfolipidi suojaa soluja hapetusvaurioilta, ja sillä voi olla kolesteroliaineenvaihduntaa edistävä vaikutus.
  • A-vitamiinia. Voi sisältää A-vitamiinia hyvin imeytyvässä muodossa. A-vitamiini on välttämätön silmien ja hormonijärjestelmän toiminnalle.
  • D-vitamiinia. Tämä vitamiini auttaa kalsiumia imeytymään elimistöön. Se pitää luut vahvana ja alentaa riskiä sairastua kroonisiin sairauksiin kuten osteoporoosiin, sydäntautiin, paksusuolensyöpään tai muihin syöpiin.
  • E-vitamiinia. Tulehdusta lievittävä E-vitamiini nopeuttaa haavojen paranemista, on hyväksi iholle, parantaa vastustuskykyä ja suojaa monilta sairauksilta kuten diabetekselta, sydäntaudilta ja Alzheimerilta.
  • K-vitamiinia. Terve veren hyytyminen ja hyväkuntoiset luut ovat rasvaliukoisen K-vitamiinin etuja.
Kolesterolia laskevien statiinilääkkeiden tuottajat ovat mustamaalanneet tyydyttyneitä rasvoja ja kolesterolia väärin perustein. Koska voita nautitaan usein pienissä määrin, se on hyvä lähde rasvoille joita elimistösi tarvitsee. Ei vain pelkän hyvinvoinnin vaan myös elintoimintojen vuoksi. Kaikki solut sisältävät tyydyttynyttä rasvaa ja kolesterolia, joilla on osansa aineenvaihdunnassa, kasvussa ja muissa keskeisissä toiminnoissa.
Lähde: PreventDisease
Lue myös:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

You are welcome to show your opinion here!