keskiviikko 26. joulukuuta 2018

Niilo Yli-Vainio. Herätyssaarnaajan elämäntarina puhuttelee yhä

  • Tribute to the famous, full cospel preacher and evangelist, Mr. Niilo Yli-Vainio
  • “How to Pass from Curse to Blessing” - by Derek Prince

Päivitys 1.3.2019 | Rukouspalvelu, Ilpoisten piiri.

Herätyssaarnaajan elämäntarina puhuttelee yhä



Puhujamatkalla Espanjassa marraskuussa 1981 kuollut Niilo Yli-Vainio on edelleen Suomen helluntailiikkeen historian tunnetuin yksittäinen saarnamies. 


Etenkin keski-ikäiset ja sitä vanhemmat suomalaiset muistavat hänen nimensä. 
Nuoremmalle sukupolvelle ikkunan herätysjulistajan elämäntarinaan tarjoaa viime lauantaina Lapuan helluntaiseurakunnassa ensi-iltansa saanut näytelmäelokuva Valkoinen yöperhonen.

Elokuvan käsikirjoittaja-ohjaajan, kokkolalaisen
 Seppo Lahden mukaan Yli-Vainiosta puhutaan edelleen yleisesti ainakin Pohjanmaalla. 
– Kotiseudullaan Etelä-Pohjanmaalla Niilo on edelleen kansan huulilla ja häntä pidetään suurena sananjulistajana. Myös täällä Kokkolassa varsinkin vanhemmat ihmiset muistavat hänet hyvin: moni on ollut hänen tilaisuuksissaan. Hän on yhä hyvin suosittu, Lahti toteaa.


Noin kymmenen vuotta sitten uskoon tullut Lahti, 72, muistaa itsekin 1970–80-lukujen taitteen julkkissaarnaajan. Lahti työskenteli toimittajana ja luki lehdistä juttuja Yli-Vainiosta ja hänen tilaisuuksissaan tapahtuneista ihmeistä.
– Mieleeni jäi muun muassa jossakin maallisessa lehdessä ollut uutinen, jossa kerrottiin, kuinka Niilo oli ollut Afrikassa ja miten johonkin tilaisuuteen oli tullut ryhmä heimouskontojen johtajia häiritsemään – ja kuinka Niilon puhuessa nämä poppamiehet ja suuri osa muistakin kuulijoista oli kaatunut Jumalan voimasta maahan.
– Toimittajan uteliaisuus heräsi. Lisäksi olin jo tuolloin hengellinen etsijä ja olin tehnyt lehtijuttuja myös herätyskristillisistä tapahtumista. Siksi Niilo näyttäytyi jo silloin kiinnostavana henkilönä.



Uupunut ja masentunut mies

Seppo Lahden ohjaama, noin 80-minuuttinen Valkoinen yöperhonen keskittyy Yli-Vainion elämän viimeisiin ja tunnetuimpiin vuosiin. Elokuvallaan Lahti pyrkii katsomaan suosion ja menestyksen ohi ja kuvaamaan Yli-Vainiota ihmisenä: kertomaan siitä, millainen henkilö tämä oli julkisuusminänsä takana.





Idean elokuvan tekemiseen Lahti sai pari vuotta sitten, kun hän luki Yli-Vainion elämäkertaa. Sen jälkeen hän pyrki hankkimaan käsiinsä kaiken kirjoitetun aineiston saarnaajan elämästä, luki lehtikirjoituksia, kuunteli Niilon puheita ja haastatteli hänet tunteneita ihmisiä.

Kokenutta näytelmä- ja elokuvakäsikirjoittajaa kiehtoi Yli-Vainion tarinassa se, miten 30 vuotta ilman isompia tuloksia saarnanneesta, fyysisesti heikentyneestä, oppimattomasta miehestä yhtäkkiä tuli suuria väkijoukkoja ja mediaa kiinnostanut puhuja – ja kuinka tämä samaan aikaan näytti käyneen jatkuvaa sisäistä kamppailua Jumalan kanssa.


Viimeksi mainittu puoli Yli-Vainion elämästä antoi kipinän myös elokuvan erikoiselle nimelle.



Mauno Saaren kirjoittamassa, Yli-Vainiosta kertovassa Saarnaaja -kirjassa on Niilon päiväkirjamerkintä, jossa hän kertoo valkoisesta yöperhosesta, joka pyrki valoa kohti ja sisään huoneeseen. Valkoisen yöperhosen tavoin hän itsekin pyrki kohti valoa, Seppo Lahti toteaa.



Traileri Kokkola  - Valkoinen yöperhonen
Jari Ruotsala - Julkaistu 21.11.2016
https://www.youtube.com/watch?v=V_QDzETEneQ


Vuonna 1976 Niilo ja
 Linnea Yli-Vainio asuivat Lapuan kupeessa Härmässä.

Niilolla oli 1950-luvulla todettu sepelvaltimotauti, vuonna 1967 hänen vatsastaan oli leikattu paksusuolen syöpä, ja vuonna 1976 hän oli joutunut uupumuksen vuoksi työkyvyttömyyseläkkeelle. Syöpäleikkauksessa asennettu avannepussi aiheutti päivittäistä vaivaa ja muistutti ihmiselämän hauraudesta.

Samana vuonna Linnealta oli löydetty syöpäkasvain kaulan alueelta, mutta koko kasvainta ei ollut saatu leikkauksessa poistettua. Vaikka seuraavana talvena tehdyssä tarkastuksessa syöpäsoluja ei enää löytynyt – minkä Yli-Vainiot tulkitsivat Jumalan ihmeeksi –, Niilo ehti jo pelätä vaimonsa kuolemaa.

Syksyllä 1976 monenlaiset epäilyt ja kysymykset kalvoivat miehen mieltä: Miksi Jumala salli hänelle ja hänen vaimolleen niin paljon sairautta? Miksi heillä oli aina taloudellisesti niin tiukkaa? Miksi Jumala oli vuosikymmeniä aiemmin, vuonna 1956, antanut hänen nähdä näyn suuresta herätyksestä mutta ei ollut toteuttanut sitä?


Jumalan valtakunnan työhön aina kaikkensa antanut Yli-Vainio oli vakuuttunut, että hänen uransa saarnaajana on ohi.

– Hän oli tuohon aikaan todella väsynyt ja masentunut. Siitä, kuinka syvää hänen masennuksensa oli, on olemassa erilaisia tarinoita: erään tarinan mukaan hän olisi ollut jo varaamassa itselleen hautapaikkaa, Lahti toteaa.



”Puhu Jumalan rakkaudesta”

Sitten tapahtui jotakin. Masentunut saarnamies sai kutsun puhujamatkalle Australiaan, ja matka toteutui joulukuussa 1976. Etelän auringon alla Yli-Vainio sai Jumalalta uuden sanoman. Tulikivenkatkuisista parannussaarnoistaan tunnettu mies koki Pyhän Hengen puhuvan hänelle voimakkaasti, että hänen ei tulisi enää puhua niin tuomitsevaan sävyyn vaan alkaa saarnata Jumalan rakkaudesta ja armosta.

Yli-Vainio otti ohjeen todesta. Hän antoi sydämessään anteeksi eräälle häntä loukanneelle henkilölle ja sai kokea Pyhän Hengen virkistystä. Hänen saarnoihinsa tuli uudenlaista lämpöä. Samalla Pyhä Henki alkoi koskettaa kuulijoita aivan uudella tavalla. Jo Australiassa ihmisiä alkoi kaatua, täyttyä Pyhällä Hengellä ja parantua, ja kun Yli-Vainio alkuvuodesta 1977 palasi Suomeen, samoja asioita alkoi tapahtua täällä. Viestit Pyhän Hengen uudenlaisesta vaikutuksesta levisivät nopeasti, ja tilaisuuksiin alkoi tulvia väkeä. Pian myös media kiinnostui originellina pidetystä pohjalaissaarnaajasta.


Samalla kun Yli-Vainion kalenteri täyttyi puhujakutsuista – tilaisuuksia oli usein viisi tai enemmän viikossa ja matkapäivät päälle –, hän itse oli edelleen sama raihnainen, vastikään loppuunpalanut mies.


Vaikka masennus oli hengellisen uudistuksen myötä väistynyt, yhtälö oli hurja.

Seppo Lahden tietojen mukaan tunnettu saarnamies tunsi kaikki herätyksen vuodet 1977–81 suurta väsymystä ja kärsi ajoittain unettomuudesta. Säilyneiden valokuvien ja videotallenteiden perusteella tätä on vaikea uskoa, sillä niissä Yli-Vainio näyttää energiseltä, iloiselta ja terveeltä. Lahti uskoo, että niin hän puhujalavalla olikin.
– Niilo itse selitti jaksamistaan jossakin niin, että kun hän meni yleisön eteen, hän sai Jumalalta voimia ja jaksoi, vaikka rukousjonoissa olevien ihmisten palveleminen kesti tuntikausia. Todennäköisesti uupumus kuitenkin palasi, kun valot sammuivat ja hän jäi yksin.
– Hänen väsymyksestään ovat monet kertoneet.
Ja vaikka Yli-Vainio oli ikänsä rukoillut herätystä, liikehdinnän aikana osa hänen kamppailuaan tuntui olevan sekin, miksi Jumala käytti juuri häntä, vanhaa ja väsynyttä miestä.

Alkuvaiheessa mietitytti myös toiminnan oikeellisuus.

– Kun kaatumisia ja muita karismaattisia ilmiöitä alkoi tapahtua, hän kipuili sen kanssa, olivatko ne Jumalasta, sillä ne olivat niin erilaisia kuin mihin oli totuttu. Olen ymmärtänyt, että rukouksissaan hän sitten kyllä aika nopeasti sai tähän asiaan rauhan, Lahti toteaa.

Pintajulkisuudelta jäivät piiloon myös Linnea-puolison sisäiset kamppailut. Lahden käsityksen mukaan Niilolla ja Linnealla oli lämmin ja läheinen suhde – ainakin siinä määrin kuin se paljon työnsä vuoksi kotoa poissa olevalla miehellä voi olla. Silti Linnea tuskaili sen kanssa, että Niilo kävi niin harvoin kotona.

– Vaikka Linnea oli luovuttanut Niilon Jeesuksen käyttöön ja hyväksyi tämän työn, hän kärsi yksinäisyydestä. Eteläpohjalaisena miehenä Niilon näyttää myös olleen vaikea tunnustaa rakkautta vaimolleen.


Sanottavaa myös 2000-luvun kristikansalle

On arvioitu, että vuosien 1977–81 ”ylivainiolaisen” herätyksen seurauksena helluntaiseurakuntiin liittyi noin 6 000 henkilöä. Lisäksi uskoon tulleista nousi vaikuttajia muihin vapaakristillisiin yhteisöihin ja luterilaisiin herätysliikkeisiin.

Pieneen Missio Kokkola -seurakuntaan kuuluva Seppo Lahti uskoo, että Niilo Yli-Vainiolla on sanottavaa myös 2010-luvun suomalaiskristityille.


Niilo uskoi koko elämänsä ajan Suomeen tulevaan suureen herätykseen, ja mielestäni se on hänen perintönsä meillekin:
- meidänkin pitää olla valmiina herätyksen tulemiseen. Toiseksi Niilon mukaan olennaista herätyksen tulemisessa on se, että Kristus nostetaan seurakunnissa ykköseksi.
Se, onko kirkoissa paljon väkeä tai kuinka hienoa ohjelmaa siellä on, ei ole tärkeää. Herätys lähtee liikkeelle, kun seurakunnissa palvotaan yksin Kristusta.


Seppo Lahti on elämänsä aikana kirjoittanut useita näytelmiä ja elokuvakäsikirjoituksia. Viime vuosina hän ja Valkoisen yöperhosen kuvaajana, editoijana ja toisena ohjaajana toiminut Jari Ruotsala ovat tehneet kolme kristillistä elokuvaa.


Vuonna 2015 julkaistu draamaelokuva Lasilinna kertoo masennusta sairastavasta nuoresta naisesta ja siitä, kuinka hengellinen herääminen voi toimia apuna vaikeassa elämäntilanteessa. Vuotta aiemmin valmistuneen dokumenttielokuvan Pyhä Kosketus (2014) aiheena ovat ihmeparantumisen kokeneet henkilöt. Ja nyt vuorossa oli siis elokuva Niilo Yli-Vainiosta.


Elokuvia yhdistää sairauden ja parantumisen tematiikka. Kristittynä aihe kiinnostaa Lahtea. Hän uskoo, että Jumala parantaa nykyäänkin, olipa sitten kyse fyysisistä tai henkisistä vaivoista. 

– Todistukset parantumisihmeistä viehättävät, sillä niissä näkyy Jumalan voima, hänen läsnäolonsa ja se, että hän on elävä Jumala ja toimii samalla tavalla kuin 2 000 vuotta sitten. Koen, että näiden todistusten kautta usko vain vahvistuu. Toinen elokuvia yhdistävä asia on se, että ne on tehty käytännössä nollabudjetilla. Tämä on mahdollistunut, kun tuotantotiimi on työskennellyt talkoilla.
– Olemme myös joutuneet tekemään koko ajan ratkaisuja, jotka ovat kustannuksiltaan halpoja. Tämä on vaikuttanut esimerkiksi kuvauspaikkoihin. Lisäksi olisimme halunneet sisällyttää tähän Yli-Vainio-elokuvaan aitoa filmimateriaalia hänen kokouksistaan, mutta meillä ei ollut rahaa ostaa sitä Yleltä. Silti olen lopputulokseen melko tyytyväinen: onnistuimme ihan hyvin niillä resursseilla, jotka käytössämme olivat. Kiitän tästä työryhmäämme.
– Haimme apurahoja, mutta hengellisiin tuotantoihin niitä on vaikea saada.


”Toivon, että ihmisiä tulee uskoon”

Kahden vuoden takaisen Pyhä kosketus -elokuvan ensi-ilta Kokkolassa oli loppuunmyyty, ja   kolmessa muussakin näytöksessä oli yhteensä satoja katsojia. Lisäksi elokuvaa on näytetty lukuisissa seurakunnissa Suomessa ja siirtolaisseurakunnissa ulkomailla.

Nyt toiveena on samanlainen suosio.

– Jännä nähdä, miten yleisö ottaa Yli-Vainio-elokuvan vastaan; etukäteiskiinnostusta sitä kohtaan ainakin näyttää olevan. Kun ennakkonäytöksessä Kokkolassa näytimme elokuvan parillekymmenelle eri kirkkoihin kuuluvalle katsojalle, filmin päätyttyä kaikki istuivat vain hiljaa paikoillaan. Ehdin jo huolestua, kunnes kävi ilmi, että he olivat kokeneet elokuvan vaikuttavana.
– Luonnollisesti meille oli tärkeää, että elokuva olisi taiteellisesti hyvä. Silti haluan levittää sen avulla myös Jumalan sanaa. Elokuvalla on vahva sanoma, ja toivon, että ihmisiä tulisi uskoon sen kautta.

Dokumentaarisuutta Valkoinen yöperhonen -elokuvaan tuo sen alussa oleva noin 10-minuuttinen Yli-Vainioiden tyttären Aino Yli-Vainion haastattelu.

Valkoinen yöperhonen -elokuva näytetään tämän viikon torstaina ja perjantaina BioRex-elokuvateatterissa Kokkolassa. Kysynnän perusteella luvassa on mahdollisesti lisänäytöksiä.
Lisäksi elokuvaa on mahdollista saada näytettäväksi esimerkiksi seurakunnissa.


https://www.ristinvoitto.fi/ristin_voitto/muut/heratyssaarnaajan_elamantarina_puhuttelee_yha/?numero=47/2016



___



Niilo Yli-Vainio nousi 1970-luvulla julkisuuteen "kyvystään kaataa ja parantaa" ihmisiä uskon voimalla.
Yli-Vainio oli tullut uskoon vuonna 1946. Saarnaajaksi hän ryhtyi 1950-luvun lopulla, kun hän koki parantuneensa vakavasta sydänsairaudesta.
Yli-Vainio edusti ns. karismaattista liikettä, joka painottaa jumalanpalveluksissa armolahjojen käyttöä.
Tuhannet ihmiset hakivat parannusta ja lohtua Yli-Vainion herätyskokouksista. Helluntaiseurakunnan määrä kasvoikin Yli-Vainion ansiosta vuosina 1977-1980 useilla tuhansilla.
Herätyskokoukset olivat suuria mediatilaisuuksia. Radio ja tv seurasivat niitä kiinteästi.
Kokoukset myös nauhoitettiin myyntitarkoituksessa. Vuoden 1977 dokumentissa ollaan Lapuan herätyskokouksessa, missä esiintyvät myös Vaasan, Lapuan ja Seinäjoen helluntaiseurakuntien kuorot.

Termi täysi evankeliumi viittaa Paavalin sanoihin Roomalaiskirjeessä:
"En näet rohkene puhua mistään muusta kuin siitä, mitä Kristus on minun kauttani tehnyt saattaakseen maailman kansat kuuliaisiksi, puheiden ja tekojen, tunnustöiden ja ihmeiden avulla, Jumalan Hengen voimalla. Näin olen vienyt päätökseen Kristuksen evankeliumin julistamisen [engl. I have fully preached the gospel of Christ, olen täydesti saarnannut Kristuksen evankeliumin] kiertäen kaikkialla Jerusalemista aina Illyriaan saakka" (Room. 15:18–19).

Karismaattisessa liikkeessä puhutaan Aimee Semple McPhersonin sanoin myös nelinkertaisesta evankeliumista. Tämä tarkoittaa sitä, että julistetaan Jeesusta pelastajana, parantajana, Pyhällä Hengellä kastajana ja takaisin tulevana Kuninkaana.
- Yhdessä nämä aspektit muodostavat täyden evankeliumin.





Yli-Vainio kaatoi ja paransi
https://www.youtube.com/watch?v=kpraxxgQXJ0&



Valikoituja saarnoja 


- Tribute to the famous, full cospel preacher and
evangelist, Mr. Niilo Yli-Vainio -


0. Uskon perusta. 
- Kuka Hän on - Lapua 20.7.1980
https://youtu.be/buM9FQTv9Eg


1. Sinut on vapautettu.
- Pyhän Hengen vuodatus - Alajärvi 13.10.1977
https://youtu.be/YlCvQnlRsfE

2. Minä olen Herra, teidän lääkärinne.
- Jumalan sanan voima - Kouvola 14.3.1978
https://youtu.be/O1fRdMpEFek

3. Ylistä Herraa sydämesi pohjasta.
- Vapaaksi sielunvihollisen vallasta - Espoo 12.3.1978
https://youtu.be/Ee7yyrBJZuY

4. Jeesuksen vaikuttama usko 
Lapua 28.2.1978 
https://youtu.be/oYNkw7DLm70

5. Jeesuksen nimessä on voima
Lapua 12.7.1980
https://youtu.be/y3i95_fRS9g

6. Niilo saa Pyhän Hengen.
- Pyhän Hengen voima - Jerusalem Israel 1981.
https://youtu.be/4XOJFmrst9M

7. Tähtitorninkadulla, lapsuudestaan astmaa sairastanut 78 v. parani.
- Minä ylistän sinua Herra - Lapua 29.8.1978
https://youtu.be/ibDX58Kembw

8. Hauska ja värikäs evankelista. 
- Käännä katseesi Jeesukseen - Tampere 4.3.1979 
https://youtu.be/XzME-QUEOVs

9. Rukousliinan ihme Australia.
- Herra luo uuden elämän - Nokia 17.8.1979
https://youtu.be/Y3dRxM5c9Xs

10. Canberran kanat vaikenivat.
- Uskolla suuri voima - Nokia 9.2.1979
https://youtu.be/0dkd937kZrQ

11. Ihmeparantuminen Italiassa.
- Pelastus ei ole luulon asia - Jyväskylä 10.5.1981
https://youtu.be/pkfURelXJkc

12. Voit jo nyt valita seurasi iäisyydessä.
- Pelastuminen ja parantuminen Jumalan työ - Oulu 18.10.1981
https://youtu.be/Is26HePT5TA

13. Jumala pitää lupauksensa. Abrahamille ja Saaralle.
- Tahtooko Jumala parantaa -
https://youtu.be/-38JVBaMTXI

14. Uudestisyntyminen.
- Miten saada pelastusvarmuus - Tampere 1.8.1981
https://youtu.be/cC_9pEi8-Wg


15. Oletko haalea kristitty, vai saatko kivuttoman hammashoidon ylistyksessä.
- Pyhä Henki - Lapua 23.8.1977
https://youtu.be/zrW1Kk1rnLg


16. Pyydätkö elämällesi jatkoaikaa.
- Varmista iankaikkinen elämä - Kotka 24.10.1981
https://youtu.be/baRvU_iaVe0


17. Tulkoon valkeus.
Luota siihet mitä toivot. Ojentaudu sen mukaan mikä ei näy.
- Usko on luja luottamus Jeesukseen - Lapua 21.5.1981
https://youtu.be/CL8tae1YrLM
Kirlian -kuvaus. Niilon aura kuvattiin ennen- ja rukouspalvelun puolivälissä.


18. Nukutko nyt ja törmäät omaisiisi Helvetissä.
Lazarus ja rikas mies, joka pyysi yhtä vesipisaraa.
- Tuttuja molemmilla puolilla -
https://youtu.be/NfG8APE5pDg


19. Hän kävi edellämme ja tuhosi vihollisen leirin.
2. Sam. 5:12. "Kun kuulet puiden latvoista kuin askelten kahinaa,
lähde silloin hyökkäykseen. 
Se on merkkinä siitä,
että Herra on lähtenyt edelläsi tuhoamaan filistealaisten leirin."

Jeesus kantoi meidän edellämme ruumiissaan hautaan
vihollisemme aseet, syntimme ja sairautemme. 

Hän nousi voittajana ylös kuolleista kolmantena päivänä, 
Sinulle kuuluu voiton tähden, Pyhän Hengen tuomana, vapaus ja terveys.
- Pyhän Hengen vuodatus - Alajärvi 13 10 1977
https://youtu.be/YlCvQnlRsfE


20. Vapautettu synnin ja kuoleman laista
- Pelastuksen ihanuus - Seinäjoki 26.7.1977.
https://youtu.be/w6CdHbaIsVA


21. Ylistys kiitos ja palvonta. 
- Jumalan temppeli - Lapua 11.9.1979.
https://youtu.be/4A2tX49zBqE
Jumala itse asuu kansansa kiitoksen keskellä.
Ps. 22:4: ”Ja kuitenkin sinä olet Pyhä, jonka istuin on Israelin kiitosvirtten keskellä.”
http://www.helsinginraamattukoulu.fi/index.php/18-raamattukoulu/rakennuspuita-raamatusta/127-kohottakaa-huuto-korkeimmalle

22. Yhdeksän (9) lääkäriä totesi aivokasvaimen kadonneen
ja amputoitava jalka parani päivässä.

- Uskalla antaa koko elämäsi Jeesukselle - Tampere 13.5.1981
https://youtu.be/c14_lHG6RGE


23. - Tahtooko tulla terveeksi - Lapua 1.11.1977.
https://youtu.be/qeJeZKci_Gk


24. Alkoholisti parantui ja johti ystäviäänkin pelastukseen. 
 - Surusta kiitokseen - Seinäjoki 4.6.1980
https://youtu.be/Qqsj0cTWfMo


25. Vantaan metsissä lautahökkelissä 4 v. asunut
rappioalkoholisti pelastui ja parani. 

- Pelastus on kokemus - Kouvola 30.8.1980.
https://youtu.be/193r_sSVzHE



26. Jeesus on ylösnoussut.
Hän elää ja tekee yhäti työtä toisen Puolustajan,
Pyhän Hengen kautta, sinun hyväksesi. 

- Läsnäoleva Vapahtaja - Vaasa 26.7.1978
https://youtu.be/5apUHRxCXZE


27. Jeesus, rakastan sinua koko sydämestäni.
Kiitos että Sinä olet ensin rakastanut minua!

Ota jo valmiiksi tehty syntiesi sovitustyö vastaan.
- Pelastus Jeesukselta - Jyväskylä 1.8.1980.
https://youtu.be/SC5k-WR2Bzs



28. - Parantumisen salaisuus -  (video: maisema Kolilta)
https://youtu.be/bSaB2brlLpM



29. - Jumalallinen voitelu - Lapua 28.11.1978.
https://youtu.be/PkqVnpYZjFc



30. Viinan kiroukset. 
- Laupias samarialainen, Jeesuksen esikuva - Jyväskylä 17.8.1980
Hän maksaa haavoittuneen hoitajalle kaikki kulut 
tullessaan takaisin.
https://youtu.be/5fuj3XfqJh4


31. "Kaatumistapaukset" Raamatussa. Pelastuminen.
 - Jumala toimii omalla tavallaan - Helsinki 21.3.1981.
 https://youtu.be/cyo2BakCUis



32. - Jumala näkee paljon vaivaa pelastaakseen ihmisen -
 Lapua 5.9.1978
https://youtu.be/Alx9l-eNzQI



33. -"Yksilön arvo"- Seinäjoki 6.2.1980
SaalemTV
https://www.youtube.com/watch?v=Z10wJgfVQag


34. Pyhän Hengen kaste - Lapua 16.10.1979 

35. Kalajoen parantumisihmeet, todistukset. 
- Ikuinen totuus - Lapua 5.2.1979

36. Luulitko että Jumala "kasvattaa tai kurittaa" sinua sairaudella?
- Niilon oma uskoontulo - Lapua 30.10.1981


 37. - Vain Jeesus voi poistaa sisäisen tyhjyyden - 
Kuopio 7.3.1981
https://youtu.be/kCbu5z4fi34



38. - Pyhän Hengen voimasta heikompi väistyy -
Parantumistodistus. Sairaus ei ole Jumalan työtä.
"Minä olen tullut että teillä olisi elämä ja yltäkylläisyys."

Alajärvi 7.1.1978
https://youtu.be/fivyV0s2lk0

39. - Rukouksella voima - 
Alajärvi 8.1.1978 
https://youtu.be/c_i3Tlj2dWc


40. - Pyhässä Hengessä julistus - 
Ilmajoki 13.9.1978
https://youtu.be/Kyj4W2ZPiKA
41. Niilo Yli Vainio Elämäsi muutos 
Mikkeli 13 6 1980
 https://www.youtube.com/watch?v=_-ZaicktyBI
Linnean ihmeparantuminen kurkkusyövästä,

 epäonnistuneen leikkauksen jälkeen_Huhtikuu 1977.
 Linnean näky rukouksessa:  Herra Jeesus kävelee Vaasan Keskussairaalaan 
ja sanoo: "Minä parannan Sinut." 




Joel 2:
28 Näitten jälkeen minä olen vuodattava Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, vanhuksenne unia uneksuvat, nuorukaisenne näkyjä näkevät.
29 Ja myös palvelijain ja palvelijattarien päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni.
30 Minä annan näkyä ihmeitä taivaalla ja maassa: verta ja tulta ja savupatsaita;
31 aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja peljättävä.
32 Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu. Sillä Siionin vuorella ja Jerusalemissa ovat pelastuneet, niinkuin Herra on sanonut; ja pakoonpäässeitten joukossa ovat ne, jotka Herra kutsuu. (Joel 2:28–32.)


___



KÄÄNNÄ KUULE ELÄMÄSI SOITTOLEVY JA LOPETA MARINA.
ALA PÄIVITTÄIN KIITTÄMÄÄN JA YLISTÄMÄÄN HERRAA KAIKISTA VAIKEUKSISTASI, KÖYHYYDESTÄSI, YKSINÄISYYDESTÄSI, SAIRAUKSISTASI JA VASTOINKÄYMISISTÄSI.
 - Älä hellitä. Kahleet kirpoavat!  - Huomaat elämäsi muuttuneen voittokuluksi 1-2 kuukaudessa.
___

Ainoastaan uudestisyntyneillä on henki, sielu ja ruumis (1 Tess. 5:23)Jotka eivät ole uudestisyntyneitä ovat kuin eläimiä. Heillä on vain ruumis ja sielu eli liha ja veri ja sellainen ei voi periä Jumalan valtakuntaa (1 Kor. 15:50).Kun ihminen lankesi syntiin, Jumalan kuva ei ainoastaan turmeltunut vaan suorastaan katosi. Hänen henkensä kuoli ja hänestä tuli kuin eläin jolla on vain sielu ja ruumis.Paratiisissa syntiinlankeemuksessa ihmisen henki kuoli, yhteys Jumalaan katkesi.
Jumala oli sanonut että sinä päivänä jona ihminen syö hyvän- ja pahantiedon puusta, hän kuolee ja niin kävi, ihmisen
henki kuoli, yhteys elämän lähteeseen katkesi (1 Moos. 2:16,17)
Myöhemmin myös ruumis kuoli.
Ilman parannuksen tekoa ihminen kuolee iankaikkisesti, kuolemalla kuolee, toinen kuolema.
Siksi Jeshua sanoi että pelastuakseen on uudestisynnyttävä ylhäältä (Joh. 3:3,5).

Kun hän tulee Jeshuaan uskovaksi, uudestisyntyy hänen henkensä ja sellaiseen ihmiseen toisella kuolemalla ei ole valtaa.

___


Niilo Yli-Vainio - pieni kooste herätyksen ajoilta 1977-1981





____
Siirry navigaatioon

Siirry hakuun
Niilo Yli-Vainio
Yli-Vainio sodan lopulla.jpg
Henkilötiedot
Syntynyt23. helmikuuta 1920
AlahärmäSuomi
Kuollut16. marraskuuta1981 (61 vuotta)
Espanja[1][2]
KansallisuusSuomi
AmmattiSaarnaaja, evankelista, kirjailija
PuolisoLinnea (1940-)
LapsetAino, Leevi, Ruut, Antti, Eeva
VanhemmatEmil ja Saima
Uskonnollinen kantaKristitty
Kirjailija
ÄidinkieliSuomi, ruotsi
Tuotannon kieliSuomi, ruotsi
Kirjallinen suuntausHelluntaiherätys
EsikoisteosMiten voisin pelastua
Aiheesta muualla
Nuvola apps bookcase.svg
Löydä lisää kirjailijoitaKirjallisuuden teemasivulta

Niilo Antti Johannes Yli-Vainio
[3]
(23. helmikuuta 1920 Alahärmä – 16. marraskuuta 1981 Espanja) oli suomalainen saarnaaja, kansainvälinen evankelista ja kirjailija. Yli-Vainio oli 1970-luvun ja 1980-luvun alun tunnetuin helluntailainen saarnaaja Suomessa.

Sisällysluettelo

Henkilöhistoria

Niilo Yli-Vainio oli jääkärivääpeli Emil Yli-Vainion ja Saima Yli-Vainion (Vesterbacka) neljästä lapsesta ensimmäinen. Niilo vietti varhaislapsuutensa Alahärmässä Eskolan kylässä omakotitalossa, joka paloi myöhemmin.[4] Eemilin äiti sanoi lääkärille päivänä jona Niilo syntyi: "Tuo poika ei kuole. Eikä kuole Saimakaan. Eemil on taistellut suurilla sotarintamilla, oli jääkäripataljoonan vääpelinä ja sai mainetta ja kunniamerkkejä. Mutta meidän suvussa ei ole toistaiseksi ollut miestä, joka olisi taistellut Jumalan sotarintamalla. Tuosta pojasta (Niilosta) tulee sellainen, vaikka te ette sitä usko: Pappi." Tämän jälkeen Yli-Vainion perheeseen syntyi kolme lasta lisää, joista kahden ensimmäisen nimet olivat Lauri ja Eila.[5]Niilo Yli-Vainio oli aluksi töissä apteekkarin apulaisena, mutta siirtyi sitten patruunatehtaaseen töihin, jossa tapasi Linnean, tulevan vaimonsa, jonka kanssa avioitui vuonna 1940.[6]

Yli-Vainio sodan lopulla.

Perhekuva vuodelta 1959.
Sota-aikana, ennen uskoontuloa tai ns. "kääntymättömänä" Yli-Vainio toimi rintamalla Itä-Karjalassa lääkintätehtävissä etulinjassa, missä joukko-osastot etenivät nopeasti Syvärin joen itäpuolelle saakka.[7] Joukkojen perääntyessä SyväriltäYli-Vainio eksyi suomalaisten virittämään miinakenttään. Huomatessaan tämän, hän oli lähellä astua erään laukaisulangan päälle, mutta miina ei kuitenkaan lauennut. Yli-Vainio kuvaa vetäytymisen henkisesti raskaaksi, koska hän ei ollut kahdeksaan vuorokauteen nukkunut, joukot olivat hajallaan ja hoidettavia oli paljon. Yli-Vainio rukoili rintamalla pää painautuneena mutaan: "Hyvä Jumala, varjele noita kavereita! Älä anna niiden kuolla! Voi, hyvä Jumala, säästä meidän kaikkien henki!"[8]
Joukkojen vetäydyttyä Suomen vanhalle rajalle heinäkuussa Yli-Vainio ihasteli Laatokkaa erään karjalaistalon vieressä. Talon takaa ilmestyi yllättäen suuri venäläinen tankki. Suomalaiset tykkimiehet huomasivat sen ja alkoivat tulittaa sitä 75 mm suorasuuntaustykillä. Hyökkäysvaunun torni alkoi liikkua ja se kohdistui suoraan Yli-Vainioon, joka hyppäsi läheisempään poteroon selälleen. Kranaatit räjähtelivät joka puolella ja yksi kranaatti räjähti niin lähellä Niiloa, että viiden sentin sirpale osui häntä oikeaan käsivarteen. Haavoittumisen takia Yli-Vainio oli lähes sodan loppuun saakka sotasairaalassa.[9]
Yli-Vainio ei ollut uskossa vielä sodan aikana ja hän mainitsee, ettei edes ruumiiden näkeminen herättänyt häntä huomaamaan, että hänkin tarvitsee pelastusta sielulleen. Vasta sodan jälkeen hän tuli uskoon, kun löysi Raamatusta tarpeen pelastua. [10]
Niilo Yli-Vainion toiminnan aloittamiseen vaikutti muun muassa hänen kokemansa parantuminen 1950-luvun lopulla sydämen laajentumisesta ja sepelvaltimon vioittumisesta.

Helluntailaisena julistajana 1947–1976

Niilo Yli-Vainio aloitti uransa helluntaiherätyksen saarnaajana Pohjanmaalta, Soinin kylästä, jossa hän piti ensimmäisiä kokouksiaan vuonna 1947. Kokoukset aloitettiin laulamalla muutamia virsiä, sitten Yli-Vainio puhui tunnin verran ja lopuksi laulettiin vielä virsi. Sen jälkeen Yli-Vainio kysyi tahtooko joku kuulijoista antaa elämänsä Jeesukselle, tämän jälkeen sitten rukoiltiin yhdessä.[11]

Niilo Yli-Vainio Lapuan Betania-seurakunnan rukoushuoneen vihkiäisissä joulukuussa 1950.
Niilo Yli-Vainio toimi vuodet 1967–1970 työntekijänä Boråsin Suomalaisessa Golgata-seurakunnassa, joka tunnettiin vuodesta 1968 nimellä Suomalainen helluntaiseurakunta. Yli-Vainio kävi puhumassa myös Gävlessä, Köpingissä, Sundsvallissa, Södertäljessä, Upplands Väsbyssä, Västeråsissa ja Örebrossa. Hän toimi vuodet 1970–1971 Södertäljen helluntaiseurakunnan työntekijänä.[12]
Niilo Yli-Vainiolla todettiin syöpä vuonna 1967, jolloin suoritettiin leikkaus. Hänelle oli myös tehty syövän vuoksi avanne.
Södertäljestä lähdettyään Yli-Vainio toimi vuonna 1972 Espoossa Matinkylän seurakunnan saarnaajana, ja muutti 1973 Vaasaan.[13]
Uupumuksen vuoksi Yli-Vainio joutui vetäytymään syrjään Vaasan Helluntaiseurakunnan saarnaajan tehtävistä.[14]. Vuonna 1976 hän oli työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta hänen sairautensa ei haitannut julistustyötä.
Niilo Yli-Vainio osti mökin ja muutti Vaasasta vuonna 1976 Härmään. Helmikuussa 1976 hänen vaimollaan Linnella todettiin syöpäkasvain, joka saatiin leikkauksessa osittain poistettua.[15]
Syksyllä ja alkutalvella 1976 Yli-Vainio oli ajoittain syvästi masentunut, koska hän luuli saarnaajantyönsä olevan ohi, ilman että hänen vuonna 1956 saamansa näky suuresta hengellisestä herätyksestä (monien ihmisten nopeasta uskoontulosta) oli toteutunut. Hetkisen tuona aikana hän jopa epäili Jumalan olemassaoloa.[16]
Niilo Yli-Vainion Australian matka sai alkuunsa kirjeestä, jonka kirjoittaja kertoi tulleensa uskoon Yli-Vainion kokouksessa Ruotsissa ja pyysivät Niiloa matkustamaan Australiaan, jossa he nykyisin asuivat, he lupasivat maksaa matkan.[17]

Karismaattisena julistajana 1977–1981

Niilo Yli-Vainio matkusti 18.12.1976 Australiaan. Australiassa oli järjestetty suuri uskonjuhla, konferenssi johon Yli-Vainiokin osallistui. Hän oli Australiassa seitsemän viikkoa ja palasi Suomeen helmikuun puolivälissä 1977.[18]
Australiasta tultuaan Niilo Yli-Vainio piti uudentyyppisiä kokouksia Turussa ja Jyväskylässä ja sitten Yli-Vainio matkusti Tukholmaan, Södertäljeen ja Boråsiin. Näissä kokouksissa havaittiin se jokin, joka teki Niilo Yli-Vainiosta hyvin tunnetun ja kuuluisan saarnaajan.[19]
Yli-Vainio nousi julkisuuteen Australian puhujamatkallaan kokemansa "uuden voitelun" jälkeen vuonna 1977, jolloin suuret ihmisjoukot ympäri Suomea saapuivat Lapualle evankelioimistilaisuuksiin, joissa kerrottiin tapahtuvan parantumisia ja muita hengellisiä ilmentymiä.[20] Erityistä hänen kokouksissaan olivat myös niin sanotut kaatumiset rukousjonoissa (ks. Karismaattinen liike).
Yli-Vainion saarnatyyli oli muuttunut entisestä tuomionpasuunasta enemmänkin armolliseksi rakkauden julistukseksi. Myös lehdistö ja televisio seurasivat tunnetun saarnamiehen toimintaa tiiviisti. Yli-Vainio järjesti 13. syyskuuta 1980 Helsingin Senaatintorilla niin sanotun "olutmarssin", jolla vaadittiin keskioluen myynnin palauttamista vain Alkon myymälöistä tapahtuvaksi.[21] Ennen Yli-Vainion saarnojen aikaan saamaa herätysaaltoa hän oli ollut Seinäjoen helluntaiseurakunnan vakavamielinen saarnaaja, joka pelotteli kuulijoitaan helvetillä.
Tuhannet ihmiset kokivat Yli-Vainion toiminnan yhteydessä henkilökohtaisen uskon heräämisen ja helluntaiseurakuntien jäsenmäärä kasvoikin Yli-Vainion julkisen toiminnan aikana (1977–1981) noin 6 000 hengellä. Lisäksi Yli-Vainion karismaattiset kokoukset rohkaisivat Pyhän Hengen armolahjoihin myönteisesti suhtautuvia luterilaisia järjestämään noita kokouksia muistuttavia tilaisuuksia, joissa he rukoilivat sairaiden puolesta. Yli-Vainio suhtautui loppuvuosinaan ystävällisemmin luterilaisiin kuin aikaisemmin. Lapuan hiippakunnan piispa Yrjö Sariola oli hänen hyvä ystävänsä ja Yli-Vainio korosti, ettei hän houkutellut ketään uskoontullutta luterilaista helluntaiherätykseen. Tärkeintä oli hänen mielestään se, että näiden ihmisten pastorit olivat uskovaisia ja siten pystyivät antamaan heille elävää Raamatun opetusta[22]. Yli-Vainio kuoli sydämen pettämiseen lenkkipolulla Espanjassa.

Saarnojen sisältö

Äänitteiden ja kirjallisuuden perusteella Yli-Vainion suurin huolenaihe oli yksittäisen ihmisen sielun pelastus (kirjoissa: Miten voisin pelastua?, Sinä voit täyttyä Pyhällä Hengellä ja Voiman salaisuus) ja sairauksista parantuminen.
Yli-Vainion 
Raamatun julistuksesta käy ilmi, että ihminen voi saada pelastusvarmuuden, kun vastaanottaa Jeesuksen henkilökohtaisena Vapahtajana. Suurin harhakäsitys oli, että Yli-Vainio parantaa, mutta hän itse sanoi, ettei asia ole näin vaan yksin Jumala.
Tämä epäselvyys selvitettiin usean kokouksen alkuvaiheessa uusille kuulijoille.
Monissa saarnoissa tätä oikaistiin sanomalla "Tätä tekee Jeesus".
Saarnaajalle itselleen yksi kipeimmistä kysymyksistä oli, että "Miksi ihan kaikki eivät parane?", joka käy ilmi Yle:n julkaisemasta haastattelusta.
Yli-Vainio toi monelle kuulijalle lohtua, toivoa ja uskoa julistuksensa kautta. Iloisuus oli yksi vahva piirre, joka kumpusi saarnojen sisällöstä. Hänen päiväkirjastaan löytyy noin 170 sivua listauksia pelastumis- ja parantumisihmeistä eri puolilta maailmaa.

Lehtikirjoitukset

Silloisista lehtikirjoituksista Erkki Petman toteaa, että Yli-Vainion kokouksia uutisoitiin lehdissä lähinnä uhrilahjojen markkamäärillä, kirja- ja kasettimyyntiluvuilla sekä luonnollisesti sillä, "aiheuttaako kaatumisilmiön hypnoosi vaiko raju tönäisy". Uutiskirjoituksissa huomioitiin varsinainen herätys, parantumiset, pelastumiset, uskoon tulleet ihmiset, siinä määrin, että heihin oli kiinnitetty huomiota usein vain epäilevän maininnan verran, jatkaa Petman.[23]
Lapualla tapahtuu ihmeellisiä asioita. Tai eikö se ole ihmettä, että kesästä asti on joka tiistai Lapualle suuri kansanvaellus. Pari tuhatta ihmistä sulloutuu avaraan urheilutaloon. Linja-autoja on pihassa kuin suurella linja-autoasemalla. Pikkuautoja kuin meren mutaa. Ja kansaa, joka tuntikaupalla jaksaa odottaa, iloita ja itkeä. Sanokaa mikä aate tai ideologia tai uskonsuuta saisi tällaista liikettä aikaan. Ei mikään. Jumala käyttää vanhaa sairasta miestä ja katso, vavahdus on käynyt yli maan.[24]
Tässä vaiheessa ei kerrottu, tapahtuuko parantumisia. Illan alussa mainittiin edellisenä iltana jonkun saaneen kuulonsa takaisin. Saattajan kanssa lavalle mennyt sokea poistui sieltä saattajan kanssa sokeana, vaivoin kävelevä siirtyi takaisin penkkiin yhtä vaikeasti kulkevana.[25]
Niilo Yli-Vainio suostui haastatteluihin mielellään, vaikka hänen mielestään hänen toimintansa on herättänyt vähän liikaakin huomiota. Varsinkin Pohjanmaan lehdet ovat tiiviisti seuranneet hänen tilaisuuksiaan ja kertoneet ihmeellisistä parantumisista ja satojen ihmisten vaipumisesta lattiaan näissä kokouksissa. `Ei Jumalan työ tarvitse mitään sensaatiota. Tämä kaikki kuuluu Raamatun elämään, ihmiset pelastuvat ja sairaat paranevat. Uskon, että tämä perustuu Jumalan lupaukseen: Minä vuodatan Henkeni viimeisinä aikoina kaiken lihan ylle´, toteaa Yli-Vainio. Yli-Vainio huomauttaa, ettei Pyhän Hengen laskeutumisen näkyvä puoli, maahan lankeaminen ja kielillä puhuminen, ole uutta ja viittaa vajaan parin sadan vuoden takaiseen tapahtumaan Lapinlahdella, jossa kahden talon heinätöissä ollut väki kaatui Pyhän Hengen vaikutuksesta. Lapuan urheiluhallissa pidetyssä kokouksessa 500 ihmistä kaatui lattiaan ja puhui kielillä. Monet putoavat lattiaan penkeiltään olematta rukousjonossa. `Tämä leviää kuin kulovalkea. Erikoisinta on se, että kääntymättömiä tulee jokaiseen kokoukseen kymmenittäin ja haluaa pelastua.´[26]
Sen jälkeen on sairaiden vuoro. Heitä riittää aamuyöhön saakka. Niilo kysyy jokaiselta, mikä sairaus häntä vaivaa. Sen jälkeen hän panee kätensä sairaan paikan päälle ja sanoo: "Jeesus, Jeesus, katso tätä sairasta, paranna hänet." Pyhä Henki ilmeisesti kulkee sairaan läpi, koska Niilo sanoo niin. Joka tapauksessa he toinen toisensa perään menevät tainnoksiin ja kaatuvat. Kaksi vahvaa vastaanottajaa on heitä auttamassa. Niilo Yli-Vainio ei missään tapauksessa kykenisi heittämään kumoon yli satakiloista miestä. Joku tulee kainalosauvat mukanaan. Noustuaan lattialta hän heittää kainalosauvat pois ja lähtee iloisesti hyppien yleisön joukkoon. Isännällä on ollut selkä sairautta, eikä hän varmasti eteläpohjalaisena isäntänä ole koskaan ennen kaatunut kenenkään käskystä, mutta nyt hän putoaa hervottomana lattialle, viruu siinä aikansa ja lähtee iloisesti hyppien pois Niilon luota[27]

Tutkimus parantumisista

Matti Miettinen julkaisi vuonna 1980 Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisusarjassa väitöskirjan "Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellis-psykologisesta näkökulmasta". Yhteistyössä Yli-Vainion kanssa jaettiin vuonna 1980 kyselylomakkeita 2000 kpl, joista 744 palautettiin. Seurannassa karsiutui määrä 611 henkilöön, jotka ilmoittivat 1403 sairautta, oiretta ja vaivaa, joiden kohdalla myönteisiä kokemuksia kertyi 829, pettymyksiä 574. Tutkijan oman arvion mukaan ainoakaan elimellinen sairaus ei parantunut, ja mielenterveyden häiriöissä oli joitakin yksittäisiä enemmän tai vähemmän ohimeneviä myönteisiä vaikutuksia, joista valtaosan kohdalla on aiheellista nähdä ne pelkästään tunnelmointiefekteinä. Kokonaisuutena ei tullut esiin mitään tavanomaisesta ennusteesta poikkeavaa. Vain yhtä viidestä niistä, jotka testattiin psykologisesti MMPI-testillä, voitiin pitää persoonallisuudeltaan normaaleina.[28][29]

Kirjoja

  • Järkyttyvä maailma. Ristin Voitto, 1965.
  • Kirjoitelmia 60- ja 70-luvulta. RV-Kirjat, 1980. ISBN 951-605-657-1
  • Kristitty vai käännynnäinen? Ristin Voitto, 1978.
  • Kuolema ajaa takaa. Ristin Voitto, 1962.
  • Käskynjaolla. Ristin Voitto, 1975.
  • Miten voisin pelastua? Ristin Voitto, 1978. ISBN 951-605-502-8
  • Nälkä. Ristin Voitto, 1965.
  • Oli mies Jumalan lähettämä. Ristin Voitto, 1982.
  • Palmukaupungin sokea poika. Ristin Voitto, 1964.
  • Sinä voit täyttyä Pyhällä Hengellä. Ristin Voitto, 1969.
  • Toinen korjataan talteen ja toinen jätetään. RV-Kirjat, 1980.
  • Tuttuja molemmilla puolin. Ristin Voitto, 1969.
  • Vapautuminen kuolemanpelosta, synnistä, sairaudesta. RV-Kirjat, 1978.
  • Voiman salaisuus, Ristin Voitto. Ristin Voitto, 1967.
  • Yö ilman unelmia. Ristin Voitto, 1966.
  • Öljyn ihme. RV-Kirjat, 1981.
  • Otatko Sinä?David Wilkerson ja Niilo Yli-Vainio, 102s, Kuva ja Sana, 1981, ISBN 951-9203-07-9

Lähteet

  • Useita tekijöitä: Ruotsin suomenkielisen helluntaiherätyksen historiaa, Ruotsin suomalainen helluntailähetyssäätiö, Gummerus, Jyväskylä, 1996, ISBN 91-630-4847-7
  • Ahonen, Lauri K.: Suomen Helluntaiherätyksen historia, Päivä Oy, Gummerus, 1994, ISBN 951-622-603-5
  • Saari, Mauno: Saarnaaja. Niilo Yli-Vainion taistelu, testamentti ja päiväkirjat, Wsoy, 1983, ISBN 951-0-12075-8
  • Träff, Tytti: Elämä voittaa: Niilo Yli-Vainion tarina. Tikkurila: Ristin voitto, 1978. ISBN 951-605-503-6.
  • Petman, Erkki: Vai ei Jumala paranna?, Ristin Voitto, 1979, ISBN 951-605-589-3

Viitteet

  1.  Träff 1978. Saari 1983
  2.  ”Tulenkantaja Alahärmästä”, Seija Maria Tarvainen, s. 15, 2001, Joensuun Yliopisto
  3.  Träff, s. 15
  4.  Träff, s. 11, 15.
  5.  Träff, s. 14–17.
  6.  Träff, s. 48.
  7.  Träff, s. 51.
  8.  Träff, s. 51–55.
  9.  Träff, s. 55–56.
  10.  Kuinka voisin pelastua?, Ristin Voitto 1978, s. 13–14, ISBN 951-605-502-8
  11.  Saari, s. 9–11.
  12.  Ruotsin suomenkielisen helluntaiherätyksen historia, s. 124, 128, 187, 225, 283, 302–303, 309, 339, 362, 372.
  13.  Saari, s. 25.
  14.  Saari, s. 20
  15.  Saari, s. 21
  16.  Saari, s. 21–28.
  17.  Saari, s. 30.
  18.  Saari, s. 32, 61, 83.
  19.  Saari, s. 88–89.
  20.  Kojo, Pauli: Mitä Missä Milloin 1979, s. 97. Kustannusosakeyhtiö Otava, 1978. ISBN 951-1-04873-2.
  21.  "Marssittiin, olutta vastaan." s. 222 kirjasta "Saarnaaja"
  22.  Saari, s. 91, 164–167, 173, 215, 252–253, 266
  23.  Vai ei Jumala paranna? – Erkki Petman , Lukijalle, sivu 7, RV, ISBN 951-605-589-3
  24.  Suomen Viikkolehti, 23.11.1977
  25.  Kotimaa 8.11.1977
  26.  Kouvolan Sanomat 29.10.1977
  27.  Apulehti 24.11.1977
  28.  Miettinen, Matti A.: Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellis-psykologisesta näkökulmasta. Väitöskirja,. Tampereen yliopisto.: Kirkon tutkimuskeskus.. ISBN ISBN 951-693-143-X..
  29.  IHMEIDEN AIKA ON OHI siivola.org.
  30.  Saarnaaja – Taistelut, testamentti ja päiväkirjat, Mauno Saari, sivut 279–454, wsoy, ISBN 951-0-12075-8

_____


Kirjasuositus
Mauno Saari : Saarnaaja : Niilo Yli-Vainion taistelu, testamentti ja päiväkirjat

Mauno Saari seurasi Niilon toimintaa ja teki haastatteluja. Viimeisin ja laajin niistä, puolisen vuotta ennen kuolemaa tehty, tulee julkisuuteen vasta tässä teoksessa. Teokseen sisältyvät kokonaisuudessaan Niilo Yli-Vainion päiväkirjamerkinnät ja luettelo niistä sadoista tapauksista, joissa ihmiset ovat kertoneet parantumisestaan Niilon kautta.

Tekijä: Mauno Saari
Teoksen nimi: Saarnaaja: Niilo Yli-Vainion taistelu, testamentti ja päiväkirjat
Kustantaja: WSOY. Painovuosi: 1983. Painos: 2. Sidonta: Sidottu, ei kansipapereitaSivumäärä: 454, (1). Kieli: suomi. ISBN: 9510120758 /Divarit

______


Derek Prince - Mitä ristillä tapahtui
  • Jeesus Kristus tehtiin synniksi, jotta me olisimme vanhurskaat. 
  • Jeesus Kristus vapautti meidät synnistä, kantamalla ruumiissaan meidän syntimme.
  • Jeesus Kristus hylättiin jotta meidät hyväksyttäisiin.
  • Jeesus Kristus vapautti meidät sairaudesta. Isä katsoi hyväksi lyödä Häntä sairaudella.
  • Hänen haavojensa kautta me olemme parannetut.
  • Jeesus Kristus kuoli jotta meillä olisi elämä.
  • Jeesus Kristus tehtiin kiroukseksi, jotta meillä olisi siunaus.
  • Jeesus tuli vikauhriksi. Jos panemme hänen sielunsa vikauhriksi, Herran tahto toteutuu hänen välityksellään
  • Hän tuli vikauhriksi viallisen puolesta. Olemme kokonaan vapaat syyllisyydestä. 

Galatalaiskirje 3

13 Kristus on lunastanut meidät vapaiksi lain kirouksesta tulemalla itse kirotuksi meidän sijastamme, niin kuin on kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka on ripustettu paaluun." [Room. 8:3; 2. Kor. 5:21 | 5. Moos. 21:22,23]
14 Näin tapahtui, jotta kaikki muutkin kansat Kristuksen Jeesuksen yhteydessä saisivat Abrahamille luvatun siunauksen ja me häneen uskovina saisimme luvatun Hengen. [Jes. 32:15, Jes. 44:3]



How To Pass From Curse to Blessing by Derek Prince
It is very practical and down to earth.The following was transcribed by me ( Mark Bellanco ) for the convenience of those who want to recite the following prayer to themselves or others offline which is presented at the end of this video to release persons from curses in the name of the Lord Jesus Christ: 

From “How to Pass from Curse to Blessing” -- by Derek Prince

4 Principles:
Recognize
Repent 
Renounce
Resist

7 Steps:
  1.  Establish a clear scriptural basis.
  2.  Confess faith in Christ.
  3.  Commit to obedience.
  4.  Confess any known sins of self or ancestors.
  5.  Forgive all other persons.
  6.  Renounce all contact with the occult and get rid of occult objects.
  7.  Release yourself in the name of Jesus.


This message shows 3 things 
  • 1 what the symptoms are of being under a curse, 
  • 2 where curses can come from ,and 
  • 3 how to be free. On the Video: 1h10min ->


PRAYER:

“Lord Jesus Christ, I believe that you are the Son of God and the only way to God, that you died on the cross for my sins and rose again from the dead.
I renounce all my sins, and I turn to you, Lord Jesus, for mercy and for forgiveness, and I believe you do forgive me.

And from now on I want to live for you. I want to hear your voice and do what you tell me. In order to receive your blessing, Lord, and to be released from any curse over my life, first of all I confess any known sins committed by me or by any of my ancestors or others related to me.

... Lord, I thank you that I believe you have forgiven everything that I confess.
And, Lord, now I want to say that I also forgive all other persons who ever harmed me or wronged me.
I forgive them all now as I would have God forgive me. In particular I forgive….(name the persons)….

Furthermore, Lord, I renounce any contact by myself or any related to me with Satan or occult power in any form or any kind of secret society.
Also, Lord, I commit myself to remove from my house any kind of occult object that honors Satan and dishonors Jesus Christ. With your help, Lord, I will remove them all.

And now, Lord Jesus, I thank you further that on the cross you were made a curse, that I might be redeemed from the curse and might receive the blessing.
And because of what you did for me on the cross, I now release myself from every curse and every evil influence and every dark shadow over me or my family from any source whatever.
I release myself now in the name of Jesus.
Amen.”

______



Come Holy Spirit // House of Heroes Worship
// GMF Netherlands & Myanmar Choir.


Praying for Europe

Written by Caroline Tjen (City Harvest Church)

COME HOLY SPIRIT:
"Come Holy Spirit, fall on me now
I need your anointing, come in Your power
I love You Holy Spirit
You captivated my soul
and everyday I grow to love You more

I'm reaching for Your heart
You hold my life in Your hand
Drawing me closer to You
I feel Your power renewed

Nothing compares to this place
Where I can see You face to face
I worship You in spirit and in truth

I worship You in spirit and in truth" (3x)


____



Näin pääset eroon syyllisyydestä


"Hän kutsuu sinua vapauteen, "Jumalan lasten kirkkauden vapauteen". Älä märehdi syntejäsi, älä takerru tekoihisi. Jeesus kutsuu sinua vankeudesta vapauteen. Lauloimme joskus katulähetyksessä: "Jos orjan merkkiä kantaa ken, ei oo hänen sielunsa onnellinenl" 

Jeesus Kristus kantoi meidän vikamme ja syyllisyytemme.

Hän tuli vikauhriksi viallisen puolesta."Sielunsa vaivan tähden" Jeesus voi antaa vaivatulle ja vikuutetulle rauhan. 

Vikauhri koskee syyllisyyttämme. Jos tämä asia ei kirkastu, meidän mielemme kiinnittyy toisarvoisiin asioihin ja usko jää leikittelyksi.


Sovitus koskee koko ihmiselämää - ei siis vain yksityisiä tekoja vaan meitä itseämme.

"Vikauhri koskee syyllisyyttämme. Jos tämä asia ei kirkastu, meidän mielemme kiinnittyy toisarvoisiin asioihin ja usko jää leikittelyksi.

Sovitus koskee koko ihmiselämää - ei siis vain yksityisiä tekoja vaan meitä itseämme."




Vikauhri viallisen puolesta



"Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa. Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa."


Jesajan kirjan 53. luku on kuin tiivistemuonaa tehopakkauksessa.
Jeesus voi toimia jälleen "vaivatut sielumme virvoittaen". Etsimme liian usein inhimillistä lohdutusta. Muistutamme monesti kulkukissaa, joka naukuu jokaisella ovella saadakseen huomiota ja pienen makupalan. Ei inhimillinen apu aina auta epäinhimillisessä hädässä. Sen sijaan, että takerrumme toisiimme, meidän tulisi takertua Jumalan lupauksiin - ja niin kuin Vanha testamentti sanoo, "riippua hänessä kiinni". Jumalan sana on kuin tuli ja kuin vasara, joka kalliotkin murtaa.
Ristin sana on Jumalan voima, "dynamis". Ehkä olet nähnyt, kuinka tietyömiehet poraavat kallioon reikiä suoraan riviin ja täyttävät ne räjähteellä. Pian kallio putoaa dynamiitin voimasta kauniisti ja kurinalaisesti siistiin röykkiöön, josta se on helppo korjata pois. Mekään emme voi tehdä muuta kuin porautua yksitellen niihin ongelmiin, jotka tässä tulevat esille.
Ensimmäinen seikka, joka pysäyttää tämän Jesajan jakeen lukijan, on: "Herra näki hyväksi runnella häntä sairaudella." Usein Jumala näkee hyväksi käyttää sairautta palvelijanaan. (Sairaus on elämän pelkistäjä. Ja oikeastaan sairaus on ihmisen normaalitila. Jos käsittäisimme, että sairaus kuuluu ihmisosaan, "emme turhaan valittaisi", sillä "koetusten tie, luokses, Herra vie").

Hepreassa käytetään tässä yhteydessä vielä voimakkaampaa sanaa. Käsite esiintyy myöhemminkin samassa jakeessa. Saksalainen käännös noudattaa heprean ajatusta: "Herra tahtoi runnella häntä sairaudella" - "ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa". Jeesus täytti Isänsä tahdon. Hän rukoili Getsemanessa:

"Jos tämä malja ei voi mennä minun ohitseni, niin tapahtukoon sinun tahtosi." Isä meidän rukouksessa olemme oppineet pyytämään: "Tapahtukoon sinun tahtosi." Kristuksessa täyttyi Jumalan tahto ja suunnitelma. Siksi hänen elämässään ei ollut hapuilua. Hän odotti rauhassa kolmisenkymmentä vuotta, ennen kuin alkoi toimia - ja kolme vuotta riitti antamaan meille maailman syvällisimmän opin.

Sovitustyön perustana on Isän tahto.
Jeesus tuli vikauhriksi. Jos panemme hänen sielunsa vikauhriksi, Herran tahto toteutuu hänen välityksellään. Ja me tiedämme, mikä on Jumalan tahto. "Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden" (1. Tim. 2:4).
Pietarikin puhuu samasta asiasta: "Jumala ei tahdo, että kukaan hukkuisi, vaan että kaikki tulevat parannukseen." Tätä Jumala tahtoo!
Kuitenkin estäväksi puomiksi eteemme nousee meidän vikamme. Siksi Jeesus uhrasi itsensä vikauhrina puolestamme.
Nyt joku kysyy: "Miksi puhua uhrista? Eikö uhriajatus kuulu kokonaan Vanhaan testamenttiin?"

Kolmatta Mookseksen kirjaa on kutsuttu "sovituksen kirjaksi". Siinä esiintyvät noin kuusikymmentä kertaa sanat "Herran edessä". Tämä sanonta oli hyvin rakas Lutherille. Siinä on sanottu myös viidesti: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä, sanoo Herra." Tämä sovituksen kirja alkaa uhrilakien esittelyllä. Syntiinlangennut ihminen on aina kamppaillut syyllisyytensä kanssa. Siksi hurskas rukoilija toi Jumalalle antinsa ja kiitosuhrinsa. Sana "uhrata" merkitsee hepreassa tarkalleen samaa kuin "tuoda lähelle". Kuitenkin Raamattu sanoo: "Jumalattoman uhri on Herralle kauhistus." Daavid koki: "Minä en tuo Herralleni, Jumalalleni, ilmaiseksi saatuja polttouhreja." Uhraajalta odotetaan kokosydämisyyttä.

Itse uhrien nimitykset paljastavat, mitä ihminen etsi Jumalan edessä. Sovituksen kirjan  
ensimmäinen luku puhuu polttouhrista; heprean sana merkitsee "ylentämistä".
Toinen luku puhuu ruokauhreista, jolloin viivyttiin Herran edessä aterialla. Sana tulee käsitteestä "lepo". Uhraaja kaipasi lepoa Jumalassa.
Kolmas luku puhuu vuorostaan "yhteysuhreista"; tämä käsite tulee samasta sanasta kuin "rauha".
Neljäs luku kertoo "syntiuhreista"; tässä käytetty synti-sana on miltei sama hepreassa ja arabiassa ja tarkoittaa alunperin "väliseinää". Synti erottaa Jumalasta ja ihmisistä. 

Viides luku liittyy Jesajan kirjan sanomaan. Se käsittelee vikauhria; heprean vastine tulee käsitteestä "syyllinen".
Jeesus Kristus sovitti syyllisyytemme. Ei ole siis kysymys pikkuvioista. Juristit lainaavat joskus sanaa "De minimis non curat lex", "laki ei piittaa pikkuasioista". 
Tämä on syvimmässä mielessä totta. Jumalan täydellisyyden laki paljastaa pohjattoman syyllisyytemme. Pikkuviat, pienet tahattomat sanat ja eleet, herättävät vähitellen esiin sydämen kätköissä olevan pahuuden. Ja kun ihmistä oikein ärsytetään, hänessä herää peto. Ihminen on ihmiselle susi.

On hyvä nähdä uhriajatus tässä valossa. Me tahdomme "ylentyä", levätä, saada rauhan, tahdomme poistaa ihmistenkin väliset näkymättömät muurit ja ennen kaikkea tahtoisimme päästä irti syyllisyyden kahleista. Katolinen kirkko toistaa eräässä synnintunnustuksessaan sanoja, "meidän syntimme, meidän mitä syvin syyllisyytemme!" Jeesus Kristus hoitaa tätä perusvikaamme.

Hän tuli vikauhriksi, että vikuutettu jaksaisi elää.
Kuitenkin vain vertainen voi sovittaa vertaisensa. Aikaisemmin puhuimme Sakarjan kirjan kolmannestatoista luvusta, jossa Kristusta sanotaan Jumalan vertaiseksi: Ei ole kysymys siitä, että synti sovitettaisiin, vaan että pyhä Jumala tulisi sovitetuksi. Heprean sana "vertainen" merkitsee "kiinteästi yhteen sidottua". Meidän syntimme on sitä, mistä tuhlaajapoika puhui tunnustaessaan: "Olen tehnyt syntiä taivasta vastaan."

Tarvitsemme sovituksen, joka pätee taivaassa. Ehkä juuri tätä taustaa vasten pitäisi ymmärtää Uuden testamentin sana: "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut meille meidän rikkomuksiamme." Ja hän uskoi meille "sovituksen sanan". Tämä 2. Kor. viidennen luvun jatko antaa ihmiselle suuret valtuudet: "Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme: me pyydämme Kristuksen puolesta, antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. Sen joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi . . ."


Jokainen tässä oleva sana on kultaa. Jumala sovitti itsensä. Hän tahtoi antaa meille itsensä Pojassaan. "Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa." "Sielunsa vaivan tähden" Jeesus voi antaa vaivatulle ja vikuutetulle rauhan.

Vikauhri koskee syyllisyyttämme.

Jos tämä asia ei kirkastu, meidän mielemme kiinnittyy toisarvoisiin asioihin ja usko jää leikittelyksi. Sovitus koskee koko ihmiselämää - ei siis vain yksityisiä tekoja vaan meitä itseämme.

Puhuimme miltei samasta asiasta, kun katselimme erämaahan vietyä ja runneltua syntikaurista. Se vei kansan synnit ja syyllisyyden pois leirin alueelta. Suuren sovituspäivän rukouksissa on muuan kaava, joka ilmaisee anteeksiantamuksen henkilökohtaisuuden. Hurskailla juutalaisilla on tapa, jota vastaan eräät oppineet ovat sotineet, koska se ei perustu Raamattuun: jokainen mies uhraa puolestaan kukon ja pyörittää sitä päänsä ympäri, niin että veri pirskottuu valkeille vaatteille. Samalla hän sanoo: "Tämä on minun puolestani, minun sijastani ja minun sovituksekseni. Kukko menköön kuolemaan ja minä pitkään ja hyvään elämään!" Kristus kuoli minun sijaani, ja minä saan elää!
Samantapainen sijaissovituksen sana on 5. Moos. 30. luvussa, jota apostoli Paavali rakasti. Jakeessa 11 on aivan kuin Vanhan testamentin "pro nobis", "meidän puolestamme" lupaus. Siinä sanotaan, etteivät käskyt ole liian vaikeat - ei tarvitse sanoa: Kuka menisi meidän puolestamme taivaaseen ja merten taakse, tuonelaan? Kuka noutaisi ikään kuin uudelleen nämä käskyt ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?

Tämä Vanhan testamentin kieli voi olla nykyajan ihmisestä kaanaankieltä. Kuitenkin näitä sanoja voidaan pitää koko sijaissovituksen asetussanoina. Siinä on kaksi kertaa kysymys, "Kuka menisi?", kaksi kertaa sanat "meidän puolestamme" ja kahdesti sana "julistaa" sekä vielä kaksi kertaa viittaus lain täyttämiseen. Vanhan liiton aikana lakia tuli julistaa ja opettaa, jotta se täytettäisiin. Uusi liitto kertoo siitä, että Jeesus on täyttänyt lain, ja me julistamme hänen täytettyä tekoansa.

Edessämme oleva asia liittyy siihen taivaalliseen salaisuuteen, josta Jeesus puhui Nikodeemuksen kanssa. Kaikki opetukset oli jaettu hänen aikanansa "salattuihin" ja "ilmoitettuihin" asioihin. Näillä oli nimenä "nistaroot" ja "niggaloot", joka merkitsee juuri "kätkettyjä" ja "paljastettuja" oppeja. Juutalainen raamatunselitys pitääkin ohjeenaan 5. Moos. 29:29 ohjetta, joka sopii kaiken raamatunselityksen ohjelmaksi: "Se, mikä on salassa, se on Herran, meidän Jumalamme; mutta mikä on ilmoitettu, se on meitä ja meidän lapsiamme varten."

Jeesus esitti saman kahtiajaon, kun hän sanoi Nikodeemukselle, että tämä ei uskoisi, kun hän puhuu "taivaallisia", koska hän ei tahdo uskoa sitäkään, mitä Jeesus puhui "maallisista". Ja tämän jälkeen Jeesus todella puhui taivaasta tulostaan ja taivaaseen nousemisestaan ristin sanomaan liittyen.


Juuri ristinkuolemallaan Jeesus täytti lain. Sana "täyttää" pulpahtaa esille yllättäen kaanaankieleltä tuntuvassa Efesolaiskirjeen neljännen luvun jakeessa, joka on vaikeatajuisuudestaan huolimatta muuan Uuden testamentin helmiä: "Että hän astui ylös, niitä se on muuta, kuin että hän oli astunut alas, maan alimpiin paikkoihin. Hän joka on astunut alas, on se joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäs, täyttääkseen kaikki."

Tässä on evankeliumi.
Ei kukaan ole niin alhaalla, etteikö Kristus olisi tullut vielä alemmas. Hän alentui aivan tuonelaan asti. Hän laskeutui kaikkein alimmaksi, että voisi sieltä käsin nostaa pahimmin alaspainetun. 

Laulamme tutussa hengellisessä laulussa: "Niin alhaalla ei kukaan kulje, ettei siellä Jeesus ois. Hän ei ketään luotansa sulje, eikä karkoita yhtään pois. Ja alemma vieläkin tulla, hän tahtois jos siellä ken, on tunnolla haavoitetulla." 


Jeesuksen sovitustyöhön kuului sekä kuolema että ylösnousemus. Siksi Efesolaiskirje sanookin, että Jeesus nousi maan alimmista paikoista "kaikkia taivaita ylemmäksi täyttääkseen kaikki". Tätä jo suoritettua lunastustekoa me julistamme.
Profeetta Jesaja esittää vikauhriajatuksensa jälkeen Raamatun yksinkertaisimman vanhurskauttamisopin.
"Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa."
Katekismuksessa kysymme aina: "Mitä tämä on?" Onko vanhurskaus sitä, että on vanha ja hurskas, kuten joku nuori ajatteli! Eikö nuorikin voi olla vanhurskas? Katekismus opettaa: "Kun Jumala vanhurskauttaa meidät, hän synnyttää meihin uuden elämän. Tämä on hengellisesti kuolleen uudestisyntyminen"

Vanhurskauttaminen on Lutherin selityksen mukaan sitä, että "Jumala ei lue meille meidän syntejämme, vaan antaa ne anteeksi."
Jesajakin selittää, että vanhurskauttaminen merkitsee Jeesuksen tuntemista ja syntien anteeksiantoa. Vanhurskauttaminen on Jeesuksen teko. Jesaja kutsuu Kristusta "vanhurskaaksi palvelijaksi". Kristusta sanotaan Raamatussa myös "vanhurskauden opettajaksi". Tämä sanonta esiintyy tosin vain Jooelin kirjassa, 2:23, jonka mukaan Jumala antaa "vanhurskauden opettajan" - näin tämä jae kuuluu hepreaksi. Juutalaiset oppineet sanovat,että sillä tarkoitetaan tulevaa profeettaa, joka "opettaa vanhurskaudentietä". Meidän aikanamme löydetyt, jo ennen Jeesuksen aikaa kirjoitetut, ns. Kuolleen meren kääröt, toistavat usein sanan "vanhurskauden opettaja" - siitä tämä käsite on ilmeisesti tullut omia kiertopolkujaan juutalaiseen kirjallisuuteen.
Vain Jeesus opettaa turvallista vanhurskautta.

Hänen tullessaan elämään täyttyy Danielin kirjan sanonta: "Synti sinetillä lukitaan iankaikkinen vanhurskaus tuodaan". Vanhurskauttaminen ei merkitse ihmisen jonkinlaisen pyhyyden tiedostamista. Se merkitsee, että alamme tiedostaa pohjattoman pahuutemme ja Jeesuksen suorittaman täydellisen anteeksiantamuksen. Ei oma liha pyhity koskaan: se pahentuu vaikka sen yrittäisi panna minkälaiseen "pakastimeen" tahansa. Katekismus tarkoittaa tätä, kun se sanoo vanhurskauttamisesta, että Jumala "pukee meidät Kristuksen puhtauteen ja pyhyyteen. Näin Jumala vanhurskauttaa meidät."
Kun apostoli Paavali joutui haaksirikkoon Meliten lähellä, tuota onnettomuutta kuvataan tavalla, joka sopii meihin.Ensin laivamiehet luotasivat syvyyttä - mekin joudumme tekemään omaa hengellistä tilannearviotamme. Sen jälkeen miehet laskivat neljä ankkuria ja "odottivat ikävöiden päivän tuloa". Mekin odotamme uskon selkenemistä sisäisesti.

Yritämme heittää omia ankkureitamme myrskyävään mereen, ettemme ajautuisi karikoille. Mutta tämä ei aina auta ihmiselämässä. On yksi ankkuri, joka pitää. Se on Jeesuksen täysi sovitustyö puolestamme. Rakastan erästä Jesajan kirjan sanaa, joka on 54. luvun lopussa. Olen ankkuroinut siihen joskus toivoni Jerusalemin työn monissa ahdistuksissa: "Tämä on Herran palvelijain perintöosa, tämä heidän vanhurskautensa, minulta saatu, sanoo Herra." Todella: "Tuntemuksensa kautta hän . . . vanhurskauttaa . . . sälyttäen päällensä meidän pahat tekomme".
Kreikkalaiset ajattelijat sanoivat aikoinaan: "Tunne itsesi!" Kyllä tämäkin on tärkeätä. Apostoli Paavalihan totesi Roomalaiskirjeessä tajuavansa, ettei hänen lihassaan ole mitään hyvää; hän näkee ja huomaa pahan asuvan olemuksessaan. Mutta "elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa" vapautti hänet. Siksi saamme sanoa toisillemme: "Tunne Kristus!" Kristus antaa turvallisen pohjavireen syntiensä kiusaamalle ihmiselle. Esittämämme Jooelin kirjan lause kuuluu heprealaisessa muodossaan: "Siionin lapset, iloitkaa ja riemuitkaa Herrassa hän antaa teille vanhurskauden opettajan" (2:23).
Vanhurskauttaminen merkitsee lepoa ihmisen omista töistä. Hengellisessä elämässä tarvitsisimme sielua hoitavaa kiireettömyyttä. Apostoli Paavali sanoo: "Joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi" (Room. 4:5). Uskova katsoo omista töistään Kristuksen tekoon. Jumala suorittaa tilisiirron ansiottoman palkkakorttiin.

Näemme vanhurskautusaiheen myös 22. psalmissa, jota Jeesus luki lohdutukseksi ristiltä opetuslapsilleen ja seuraajilleen.

Psalmi alkaa huudahduksella: "Jumalani, Jumalani,
miksi minut hylkäsit? . . . Mutta minä olen mato, enkä ihminen, ihmisten pilkka ja kansan hylkiö . . .
He jakavat keskenään 
minun vaatteeni...

He tulevat ja 
julistavat vastedes syntyvälle kansalle hänen vanhurskauttaan, että hän on tämän tehnyt." Kristus hylätään - meidät hyväksytään. Kristus riisutaan - meidät puetaan. Nyt julistetaan Kristuksen tekoa, hänen vanhurskauttaan. Ehkä psalmin viimeinen heprean sana, "kii asaa", "sillä hän sen teki", on myös ristin viimeisen huudon takana: "Se on täytetty!"
Vanhurskaus merkitsee Jumalan armon tilisiirtoa.

Se merkitsee sitä, että kärsivän Kristuksen vaatteet jaetaan seurakunnalle. Kun vaimoni ja minut vihittiin lähes 25 vuotta sitten, tilasimme kumpikin pukuvuokraamosta itsellemme lainavaatteet. Niin teki miltei jokainen siihen aikaan. Ja komea kuulemma oli pari - mutta se johtui lainavaatteista. Itsessämme me ihmiset olemme kurjia hylkiöitä, mutta Kristus pukee meidät puhtauteensa ja pyhyyteensä.


"Se on täytetty" puhuu siitä, että nyt meidät hyväksytään Jumalan valtakuntaan. Jumalan testissä ei katsota ihmisen koesuorituksiin. Kun runoilija Aaro Hellaakoski pääsi ylioppilaaksi, hän ilmoitti siitä raisulla tavalla postitse vanhemmilleen. Tämän kuulun runoilijarnme poika oli luokkatoverini, ja häneltä kuulin monia erityispiirteitä hänen isästään. Aaro Hellaakoski oli pannut postikorttiin isänsä ja äitinsä nimen ja lopuksi hän pisti sormellaan reiän kortin lävitse: läpi meni!
Tätä merkitsee vanhurskauttaminen: läpi menee! Kristus on pantu minun puolestani tenttiin.

Hänet testattiin: "Hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa".
Kristuksen teko kelpuuttaa läpi taivasten ja taivainen taivaitten. Se pätee pyhän Jumalan edessä. Sinun ei tarvitse päteä.

Eräälle Roomalaiskirjeen nuorisopainokselle on annettu hyvä nimi: "Se on jo tehty, sanoi Paavali!" Vanhurskauttaminen käännetään nykykielellä usein sanalla "hyväksyä". Sinut on hyväksytty Jeesuksen vuoksi. Hänen tuntemuksensa vanhurskauttaa. "Se on jo tehty, sanoi Paavali!" Mutta onko tämä todella tapahtunut? Voiko siihen luottaa?
Kun Jeesus kuoli ristillä, evankeliumit kertovat, että koko luomakunta osallistui murheeseen. Kolme evankeliumia kertoo myös, että temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas. Nyt ihmissilmä näki kaikkeinpyhimpään.
Nyt poistettiin erottava verho pyhän Jumalan ja ihmisen väliltä. Nyt pääsemme Pyhimmän luo. Myös Hebrealaiskirje viittaa kolmasti tähän ihmeeseen. Esirippu oli tehty kymmenisen senttiä paksusta kudoksesta, eikä mikään ihmisvoima saattanut sitä halkaista. Se ei myöskään revennyt sirokkotuulen voimasta, kuten joskus on väitetty. Jumalan voima repäisi sen, koska sitä ei enää tarvittu.


On järkyttävää nähdä, että juutalainen perimätieto on tallettanut tämän tapahtuman myös Talmudiin. Nämä viitteet, jotka esiintyvät kolmasti Talmudissa, alkavat lauseella: "Neljäkymmentä vuotta ennen temppelin hävitystä avautuivat temppelin ovet itsestään."
Roomalainen sotapäällikkö Titus kukisti Jerusalemin pyhäkköineen vuonna 70. Näin ollen perimätiedon viite puhuu Jeesuksen kuolinvuodesta. Silloin "läntinen lamppu sammui ja uhrit menettivät voimansa".
Eräässä toisinnossa sanotaan jopa: "Pyhä Henki jätti temppelin."
Ainoa todella merkittävä historiallinen tapahtuma, johon Talmud voi viitata puhuessaan vuodesta 30, on Jeesuksen ristinkuolema. Silloin uhrit menettivät merkityksensä, koska ihmissilmä saattoi katsella Öljyvuorelta käsin kaikkeinpyhimpään.

 Hebrealaiskirje 10:14 sanoo Jeesuksesta: "Hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainaiseksi tehnyt täydelliseksi ne, jotka pyhitetään." Jeesuksen uhri riittää uskomme perustaksi - muut uhrit ovat menettäneet merkityksensä.
Olen nyt esitellyt rivi riviltä Raamattua.
Tämä johtuu siitä, että lopultakin vain Raamattu voi vakuuttaa meidät Jumalan rakkaudesta. Jeesus sanoi: "Minun sanani ovat henki ja elämä." Vanhurskaus julistetaan meille Sanassa. Oppineet puhuvatkin ns. forenssisesta vanhurskaudesta, joka "luetaan" ihmisen hyväksi. Jumala vanhurskauttaa jumalattoman.


Tämä sana julkistetaan kuin oikeusistuimen armahduspäätös.
Ihmisen perusolemus ei heti muutu, vaikka hänen asemansa on muuttunut. Ihmisen asema pyhän Jumalan edessä on toinen: hänet on hyväksytty.

Kun vanki julistetaan oikeuden päätöksessä vapaaksi, hän on yhä sisimmältään rikollinen. Mutta nyt hänet on armahdettu. Oikeusistuin langettaa aina ensin tuomionsa. Vasta sen jälkeen keskustellaan siitä, miten rangaistus kärsitään ja onko syyllisellä edellytykset saada armahdus. Katuva mieli on paras tae armahdukselle. Joka kerta kun saamme anteeksi syntimme, joudumme ensin tilille rikoksistamme. Siksi Jesaja huudahtaakin: "Tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme", ja jo samassa hengenvedossa vakuutetaan: "Vaikka teidän syntinne olisivat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi."
Jos me tuomitsemme itsemme, meitä ei enää tuomita. Jos tunnustamme syntimme, on Jumala uskollinen ja antaa ne anteeksi.

Synnin tunnustaminen ei merkitse syntiluettelon latelemista, vaan ennen kaikkea sitä, että tunnustamme syyllisyytemme: minussa on vika, ei vanhemmissani ja kasvatuksessani. Minä olen tehnyt syntiä. Minä ansaitsen rangaistuksen.
Kun julistamme Kristuksen vanhurskautta ja hänen anteeksiantamustaan, joku kuulija voi olla niin arka ihminen, että hän ei uskalla omistaa tätä sanaa kohdalleen. Et osaa oikein katua, et osaa oikein tunnustaa syntiäsi, et osaa uskoa niin kuin tulisi. Me erehdymme monesti tekemään jopa katumuksestamme, synnin tunnustuksestamme ja uskostamme hengellisen kelpoisuutemme kyltin: "Tämän minä tein ja siksi minä tulin uskoon!" Mutta vain Kristuksen teko kelpaa Jumala-suhteemme perustaksi. Unohda kaikki muu. Älä hoe itsellesi, että sinä olet paha - hoe sitä, että Jeesus on hyvä!

Ihminen voi myös tottua sisäiseen orjuuteensa.
Meillä oli Jerusalemissa kanarialintuja. Saimme hankituksi kauniin laulavan lintuparin. Teimme niille pesän. Ja eikös mitä: eräänä päivänä emo istui jo hautomassa. Kun poikaset kasvoivat ja alkoivat jo räpistellä siivillään ympäri häkkiä, päätin laajentaa niiden lentokenttää ja avasin häkin oven.
Linnunpoikien vanhemmat tunsivat jo vapauden riemun. Ne olivat olleet silloin tällöin ulkosalla. Kuitenkin nuo häkissä syntyneet siivekkäät olivat tottuneet vankeuteensa. Ne olivat syntyneet vankilaan. Siksi kesti kauan ennen kuin ne tajusivat vapauden merkityksen. Ensin ne kurkkivat aukon edessä alas, ylös ja sivuille. Välillä mentiin jopa pois sivummalle. Lopulta yksi uskalsi panna nokkansa häkin ulkopuolelle. Kun vanhemmat sirkuttelivat ulkosalla kutsuen, jopa lähti poikanenkin lentoon. Ja voi sitä vapauden riemua ja räpistystäl Pian oli koko poikue vapaudessa.
Ehkä olet tullut tänne kirkkoon kurkkimaan, miltä nuo uskovat oikein näyttävät. Kovasti ovat kyllä itsensä näköisiä - liikaakin. Mutta ehkä olet saanut katsella täällä myös Kristuksen muotoa ja hänen tekojansa.

Käy nyt peremmälle.
Hän kutsuu sinua vapauteen,
"Jumalan lasten kirkkauden vapauteen".
Älä märehdi syntejäsi, älä takerru tekoihisi. Jeesus kutsuu sinua vankeudesta vapauteen.

Lauloimme joskus katulähetyksessä: "Jos orjan merkkiä kantaa ken, ei oo hänen sielunsa onnellinenl" Jeesus Kristus kantoi meidän vikamme ja syyllisyytemme. Hän tuli vikauhriksi viallisen puolesta.
Tapasin vastikään erään keski-ikäisen rouvan, joka oli kohdannut Kristuksen. Hän kertoi hiljaisella äänellä jotenkin näin: "Kun minä uudestisynnyin - kun minusta tuli todella syntinen, ja tämä ei ole teoriaa, niin minä sain rauhan. Mutta nyt minulla on uusia ongelmia; miten saisin lapseni tälle tielle? Toinen on kyllä jo löytänyt Jeesuksen. Minulla on kyllä rauha. Mutta minulla on uusia huolia, eikä kai niihinkään ole mitään pakettiratkaisua."
Uudestisyntyminen merkitsee sitä, että meistä tulee todella syntisiä, ja se ei ole teoriaa. Arvoton elämä saa arvon. Toivoton ihminen saa toivon. Viallinen saa jättää vikansa parempaan hoitoon. Jeesus Kristus hyväksyy meidät itsensä tähden. Me saamme pukeutua hänen lainapukuunsa, joka kelpaa kerran myös taivaan häissä.
Yhdymme rukoukseen:
Rakas Jeesus. Tahdon kiittää Sinua siitä, että olet kuollut minun puolestani, minun sijastani ja minun sovituksekseni. Kiitän sinua siitä, että saan omistaa henkilökohtaisesti Sinun hyväksymismerkintäsi. Kiitos, että minun ei tarvitse kantaa laiminlyöntejäni ja rikosvelkaani. Herra, tiedän että en voi tehdä ratkaisua joukon mukana. Siksi rukoilen, että Sinä ottaisit minut erikseen. Herra opeta minulle käytännössä Sinun vanhurskautesi salaisuutta. Aamen.
Seuraava luku: Hän antoi ja hän kantoi


___

R U K O U S P A L V E L U A




Lassi Erpiön kotisivu

Lassi Erpiö, Suomen Turusta, joka aikansa harhailtuaan pääsi Elämään sisälle.
Olen kotoisin tavallisesta kodista, jossa isä ja äiti kävivät työssä. Muita lapsia ei ollut. Perheessä ei oltu erityisen uskonnollisia.

Toisaalta muistan lapsuudestani, että serkkutyttöni opetti mulle sen iltarukouksen:
'Levolle laske Luojani, armias ole suojani, jos sijailtain en nousisi, taivaaseen ota tykösi'.



Taivaallinen pilvinäky

Särkäsalmen sillan kohdalla näimme pilvettömällä sinitaivaalla muodostuvan pilvimuodostelman.
Taivas oli aivan selkeä syvän sininen ja kello oli 19.00.
Yhtäkkiä näin minä ja vaimoni Leena samaan aikaan taivaalle muodostuvan kuvion.Pilvinäky on toteutunut nyt jo monella tavalla. 
Olen saanut julistaa evankeliumia hyvin suurelle joukolle ihmisiä eri paikkakunnissa ja maissa. Monet ovat tehneet ratkaisun Jeesuksen puoleen. 
Tätä on tapahtunut kaduilla ja kujilla, laitoksissa ja kulkuvälineissä sekä tilaisuuksissa.
Olen saanut julistaa evankeliumia hyvin suurelle joukolle ihmisiä eri paikkakunnissa ja maissa. Monet ovat tehneet ratkaisun Jeesuksen puoleen.
Tätä on tapahtunut kaduilla ja kujilla, laitoksissa ja kulkuvälineissä sekä tilaisuuksissa.

Tuula Ekbom (R.I.P.)

Suurta herätystä odotan Hänen lupauksensa mukaisesti. Pyhä Henki on puhunut myös seurakunta-ajan päättymisestä ja Jeesuksen toisesta tulemisesta noutamaan morsiusseurakuntaa.
Sen tähden nyt on aika saada Pyhän Hengen öljyä lamppuihin,että olisimme valmiit, sillä Hänen tulemuksensa hetki on salainen ja äkkinäinen. 
Tähän meitä valmistetaan - toisin sanoen koko palvelustyöni perustuu Jumalan antamaan herätysnäkyyn”, kertoo Ilpoisten piirin vetäjä Tuula Ekbom Turun kaupungista.

"Usein rukoillessani sairaan puolesta, näen kuvan joko sairaasta, sairaudesta tai valokentästä sairaan kohdan päällä. Kun saan tiedon sanan tilaisuuden aikana, tulevat ihmiset kertomaan, että kun se sana tuli, niin tapahtui parantuminen.
Parantumisia on tapahtunut myös puhelinrukousten kautta. Monia hyvin vaikeitakin sairauksia on parantunut mm. syöpäsairauksia” kertoo Tuula Ekbom.


ILPOISTENPIIRI

Ilpoistenpiirin Sanan, rukouksen ja 
ylistyksen illat  ovat joka tiistai klo 19 Turussa Martin kirkossa. 
Illoissa on mukana Tuula Ekbom, Lassi Erpiö, Soile Inkari ja vierailevia puhujia sekä ylistyskuoro.

MARTIN KIRKKO
Huovinkatu 5, 20810 TURKU. Kartta

Rukouspyyntö / Palaute -lomake



TV7 - Ilpoisten piiri

Kotimainen opetus

Armolahjojen todellisuudesta, Pyhästä Hengestä ja kokonaisvaltaisesta Jeesuksen seuraamisesta opettavat Tuula Ekbom ja Lassi Erpiö.


http://www.tv7.fi/vod/series/192/




___
EOF